July 29, 2015

A bridge that must be crossed!

Scroll facebook...
Scroll message whatsapp...
Scroll twitter...

Almost semua media ni memaparkan berita-berita buruk.
Boleh kata negative vibes tu ada kat mana-mana.

1MDB.
TPPA.
Rombakan kabinet.
GHB dan PR 2.0.
Baiah talak tiga.

Macam-macam konflik!

Bacalah berita DS Najib, orang mengutuk,
Bacalah berita PAS, orang mengutuk,
Bacalah berita GHB, orang mengutuk.
Bacalah mana-mana, IMDB, TPPA tu semua tak dapat lari..
Baca status kawan-kawan sendiri pun orang kutuk mengutuk, perkataan kurang ajar dan tak sopan,
Allahu Allah.
Rasa jauh sangat dari rahmat Tuhan!

Aku tak tahu mana lagi aku boleh dapat aura positif.
Rasa dikelilingi benda-benda negatif.

Rasa kecewa sangat dengan dunia.
Rasa semua benda tak kena.
Rasa dunia ni dah sangat tenat!

"Apa nak jadi dengan dunia ni?"
aku rasa nak jerit kuat-kuat!

Hati aku memberontak!
Kenapa semua benda jadi macam ni?
Nak balik Malaysia pun sangat menakutkan.

Belum ditambah dengan masalah sosial even dalam keluarga sendiri,
Masyarakat tak faham Islam lagi.

Aduh beratnya tanggungjawab nak balik Malaysia nanti...

Aku putus asa pada dunia T_T
Nak lari dalam hutan, duduk sorang-sorang
Takyah fikir pasal orang lain...


                                  *                                               *                                              *                          

Astaghfirullah
Astaghfirullah
Astaghfirullah

Banyak sangat dosa aku ni,
Sampaikan bila dunia mengecewakan aku,
Aku putus asa.
Betapa attached-nya aku dengan dunia,
Bila rasa dah takde orang kita boleh bergantung harap
Aku frust...

Tapi...
Aku tak perlu frust dan kecewa sebenarnya!
Allah dah cakap dalam Quran, dunia ni hanya senda gurau.
Banyak sangatttttttttt ayat Allah cerita tentang betapa dunia ni takde apa sangat pun!
What do you expect, amirah?




Allah dah pesan;

Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu 
tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan 
dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), 
juga (bawaan hidup yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan, dan bangsa keturunan) 
serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; 
(semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan yang (menumbuhkan tanaman yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, 
kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa yang tertentu), selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; akhirnya ia menjadi hancur bersepai; 
dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab yang berat (di sediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu), dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang yang mengutamakan akhirat). 
Dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya. (57:20) 

Dan jangan sampai dunia itu memperdayakan kamu...


Wahai umat manusia, sesungguhnya janji Allah (membalas amal kamu) adalah benar; maka janganlah kamu diperdayakan oleh kemewahan hidup di duniadan janganlah Syaitan yang menjadi sebesar-besar penipu itu berpeluang menyebabkan kamu terpedaya dengan (kemurahan) Allah (lalu kamu lalai dan menderhaka).(35:5)

Tapi, macam mana nak ubah dunia kalau diri sendiri pun tak dapat nak kawal?
Reality check!

Aku masih di Mesir.
Aku belum dicampak ke medan.
Aku masih ada masa!

Seriously, aku kena perbaiki diri.
Biarlah orang di Msia sana dengan masalah yang ada.
Masalah-masalah tu aku bukan punya kuasa nak selesaikan.
Buat masa ini, tugas aku;

Dekat diri dengan Tuhan!
Mantapkan fikrah dan akidah!
Teguhkan jati diri!
Banyakkan berdoa moga Allah pelihara kita!

Nanti dah balik Msia, dah turun kerja di medan
Sekurangnya aku dah usaha untuk persiapkan diri.

Biar teruk mana pun dunia ini,
Biarlah dunia ini mengecewakan kita,
Kita jangan terikut sama kecewa,
Fokus pada akhirat, dan dunia akan kejar kita!

Allah, bantu kami hamba-hambaMu yang zalim ini! T_T
Allah, jauhkan kami daripada leka dan lalai dengan dunia!
Allah, jangan jadikan kami ini bergantung harap pada dunia! T_T

This worldly life has an end
And it's then real life begins
A world where we will live forever
This beautiful worldly life has an end
It's just a bridge that must be crossed
To a life that will go on forever


Sahabat, jangan biar aku leka dalam dunia,
Sedang akhirat itu yang lebih perlu aku risaukan!
Mohon doa semua, agar kita dapat lepasi dunia yang penuh dugaan ini,
agar kita dapat jalankan amanah kita dengan sebaiknya,
dapat semua berkumpul dalam syurgaNya!
Ameen Ya Rabb!

Dan kehidupan akhirat itu lebih baik dan lebih kekal


No comments: