June 23, 2011

revenge


teringat lagi zaman muda muda dulu...

orang panggil aku zionis...
orang kutuk aku macam-macam...
orang sindir aku macam-macam...
orang buat kat aku macam-macam...
yang paling aku tak boleh lupa, aku dapat surat layang yang berbunyi
" pengkhianat bangsa bermula daripada pengkhianat rakan sebaya"
aku tak pernah lupa siapa yang tulis
dan aku simpan lagi surat layang tu

seriously, aku memang nampak kuat nak hadapi semua tu...
tapi hati mana yang tak sedih bila diperbuat sedemikian..
sedang kita tahu kita di pihak yang benar...
tapi aku tak pernah menyesal dengan apa yang aku buat...
kerana aku yakin dengan janji Dia..

satu benda yang belum berubah pada diri aku..
tentang 'about me' di facebook, rasanya dah bertahun aku tak tukar

garang..
bermulut jahat...
pendendam...
sila jangan dekat
aku belum pernah menafikan dan menidakkan identiti
yang berbeza cuma orang yang cakna dan tidak
bukankah aku dah beri amaran
jangan dekat!

kerana aku tahu, aku memang bermulut jahat, memang pendendam dan memang garang
kerana aku tahu, banyak hati yang akan terluka dek about ni
jadi, sila lah jangan dekat, tolonglah
aku dah penat nak dipersalahkan lagi sebab menyakitkan hati2 manusia ni
aku dah tak larat nak tanggung dosa yang dah sedia menggunung ni
yang paling tak tahan, aku dilabel itu ini, sedangkan awal2 aku dah bagitahu, jangan cari pasal!

bukan seorang dua yang dah terkena balasan dendam aku
dan bukan kecik benda yang aku balas...
aku tak rasa nak cerita sebab aku dah minta maaf pun dengan mangsa2 aku..
cuma yang aku nak korang tahu, aku jenis orang yang tak mudah melupakan keburukan orang..
memang teruk dan aku mengaku...
(p/s: cuba cek diri masing2, kan manusia memang susah nak ingat kebaikan orang lain, cuma ingat kejahatan orang lain je, tak percaya cuba tanye orang lain)

satu prinsip aku, apa yang aku bagi, aku akan dapat balik
dan itu yang aku akan refleks pada orang
aku akan balas dendam dalam certain things yang aku dah tak boleh nak tolerate
and the way you treat me, you'll get it back, dont worry...
kalau kau berkira, aku berkira...
kalau kau buat tak endah, jangan harap aku nak endah kat kau!
kalau aku tak beri komitman pada korang, aku tak mengharapkan komitmen daripada korang
kalau aku buat jahat pada kau, aku tak mengharapkan kau buat baik pada aku pun

"garangnyeee!"
aku dah lali pun dengan ayat ni..
cakap je lah aku garang sebab aku memang garang...
even aku cakap aku tak marah, orang akan ckp aku macam marah..
fine, takyah cakap dengan aku, habis cerita
kau senang aku senang
jangan minta tunjuk ajar atau pertolongan atau pendapat aku kalau kau rasa tak boleh terima..
nak jumpa dengan aku, sila prepare hati yang kental!

kawan rapat aku, memang dia tahu aku orang yang bagaimana
dia tahu aku memang cakap lepas or dalam english DIRECT ! ha, cakap DIRECT!
bak kata kau, LASER kan?
dan dia sendiri dah banyak kali terluka, hingga dia dapat terima diri aku yang sebenarnya
dalam istilah medicnya, immunotherapy..
malang betul orang yang rapat dengan aku ni kan? haha
makan hati berulam jantung je memanjang..

memang dah banyak hati terluka, dan aku yakin kau termasuk..
dan bila akuu taknak cakap dengan kau
kau cakap aku marah
aku tak reti lah camna nak puaskan hati kau
bila banyak cakap, kau sakit hati
bila aku senyap, kau cakap aku marah
kesimpulannya, bersederhana itulah yang terbaik
aku mintak maaf...

bukan aku tak cuba untuk berubah...
tapi bila aku berubah, orang pelik dengan diri aku...
orang ingat aku itu dan ini...
cuba lah fikir, aku buat macam ni pun sebab korang lah
ape masalahnya, aku buat ni salah , tu salah
tak fahamlah!!!
seriously, sengaja aku carita bad side aku,
kenapa?
sebab aku tak nak korang dekat ngan aku
nanti korang terluka sibuk nak salah aku
takyah lah dekat, biar aku sendiri
biar aku belajar erti pergantungan pada Tuhan

terima kasih mengajar aku erti kehidupan, erti hidup berdikari...

yang penting , refleks diri sendiri
bila kita cakap orang susah nak terima kita, adakah kita menerima orang dengan hati terbuka?

yang paling penting, ingatlah apa yang kita buat di dunia kan dibalas di akhirat kelak...
memang bukan kerja saya nak judge perbuatan kamu, cuma saya seorang manusia yang punya hati dan perasaan, yang imannya berbolak balik mudah dihasut syaitan...
saya juga mengingatkan diri sendiri, Allah itu maha mengetahui..

MAAF ENTRY EMO! :P

moral post ini: (ditujukan especially untuk diri sendiri)

Allah yang menilai hati-hati kita, biar orang buat jahat kat kita, jangan kita balas jahat
nabi kan dah ajar kita, bila orang buat jahat, balaslah dengan baik, doakan dia berubah menjadi lebih baik..

dan setiap kesilapan yang kita buat, masih terbuka peluang untuk islah diri.. masih terbuka pintu taubat untuk kita kembali padanya.. cuba cek hubungan kita dengan Allah, baik ke tidak..
sebab benda tu yang akan affect hubungan kita dengan manusia..
Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar 39:53)
Allah maha mengetahui, bila ingat tentang itu, pasti kita tak sanggup nak buat dosa kan, tapi malangnya,kita tak ingat, dan ketika itulah kita ikut nafsu sendiri, buat dosa kat orang itu dan ini, tanpa memikirkan bahawa setiap perbuatan aakan dihitung kembali

Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya). (A-li'Imraan 3:135)

memang kena cek diri sendiri semula, kena tadabbur ayat-ayat Allah, sebab kita mudah lupa diri.. mudah lupa yang kita sebenarnya hanya hamba yang lemah.. mudah lupa yang dah banyak kali bertaubat, tapi masih mengulangi kesilapan yang sama.. tak malu sungguh kita!
yang paling saya kesalkan, dalam orang lain semakin maju, diri ini semakin mundur.. rugilah diriku kerana termasuk dalam golongan orang yang semalamnya kebih baik dari hari ini..

dalam saya leka melakukan dosa, Allah turunkan hidayah, memang gentar hati membaca..

Sesungguhnya neraka Saqar itu adalah salah satu (malapetaka) yang amat besar, (Al-Muddaththir 74:35)

Yang menjadi amaran bagi umat manusia, (Al-Muddaththir 74:36
)

(Iaitu) bagi sesiapa di antara kamu yang mahu maju (dalam mengerjakan kebaikan) atau yang mahu mundur (daripada mengerjakannya). (Al-Muddaththir 74:37)

Tiap-tiap diri terikat, tidak terlepas daripada (balasan buruk bagi amal jahat) yang dikerjakannya, (Al-Muddaththir 74:38)

semoga Allah melindungi kita sentiasa, dan jadilah kamu dalam golongan yang memberi peringatan kepadaku, agar aku tak menarikmu bersamaku ke dalam nerakaNya..

No comments: