June 19, 2011

besties?

bismillahirahmanirrahim...

kawan kawan selalu tertanya tanya, aku ni menghadapi depresi kah?
ya, jawapannya adalah iya...

aku baru tahu, aku rindu dekat dia..
dah lama kami tak bertegur sapa..
umpama dia yang melarikan diri..
tapi masing2 ada masalah masing2..

dah lama dah rasanya kami tak bercerita tentang dilemma masing2..
dan petang tadi, baru kami berkongsi masalah..

seperkara yang buat ku terfikir dan tersedar
tentang kewujudan sahabat baik, atau pun besties lah kononnye

satu fakta yang aku benci nak ingat..
"bila kawan kita dah ade pakwe (bukan suami), dia akan senang2 je letak kita yg dulunya besfren dia ni kat tepi.. yang dia nampak cuma pakwe dia je"
sedangkan pada masa yang sama, kawan baik dia ni jugak buat benda yang sama dengan pkwe dia untuk dia..
bahkan, bestfren dia berkorban lebih drpd pakwe dia untuk benda yang sama tu..

sedihnya, aku pun mendapat tempias sebenarnya, cuma aku nak cakap, aku tak suka kau couple!
mintak maaf, aku taknak ditarik masuk neraka , sedang diri sendiri belum terlepas drpd buat dosa, inikan pula nak menanggung dosa orang lain...

namun, kami harus terima, people do change..
takdenya istilah bestfriend kecuali kalau dengan melihat dia, akan mengingatkan kita pada Allah!
kawan dunia akhirat siap!
- - - - -
bila bercakap pasal ukhwah, aku pun tak berani..
cuma aku nak cakap..
masa MRU hari tu, ade ditekankan mengenai ukhwah

teringat lagi bila akak2 nak lepaskan pegangan tangan kami
ibarat kawan nak masuk neraka, kita taknak lepaskan kawan..
kita nak masuk syurga sama sama

beriya aku tak nak lepaskan tangan sahabat di sebelah..
dalam aku memejam mata, air mata ku lepaskan..
bila terfikir, adakah aku benar2 berukhuwah untuk sama sama menjejak syurga Allah
adakah benar2 aku seorang sahabat yang bakal menarik sahabatnya ke syurga atau neraka..
dalam tangisan itu, aku menyesal, sedih..
pathetic sungguh rasanya, bersahabat kerana dunia semata2..
tak mendatangkan manfaat akhirat pada sahabatnya yang lain..
hati ini sedih, kerana aku sungguh tak nak lepaskan tangan mereka..
sungguh nak tarik mereka ke syurga bersama..
tapi aku tahu, aku bukan seperti itu sebelum itu..
aku juga sedih sebab aku pegang tangan yang bukan tangan org yang aku nak pegang yg sebenarnya..
kerana aku nak rasa amanah itu seberat2nya di atas bahu bila aku pegang tangan org yg sebenarnya..
sebab aku nak betul2 rasa, aku nak jadi sahabat yang baik, yang betul2 tak nak lepaskan tangan sahabat dalam apa jua keadaan..

apa2 pun, realiti kehidupan tak boleh nak disamakan dengan angan2..

aku cuma nak sahabat yang membawa ku ke arah Allah, dan aku ingin menjadi sahabat yang membawa sahabatnya ke arah Allah..


*hadis bila dah jumpa nantii sy masukkan, esok exam :D

No comments: