May 2, 2011

makan sihat :)

bismillahirahmanirrahim..

walaupun banyak lagi tajuk tak dibaca, still rasa nak post menda ni :D

mama kami, seorang dentist sangat menyarankan kami mengambil diet yang sihat..
dan disebabkan kami sedang belajar modul CVS, kami lebih terdedah dengan penyakit2 yang jahat2 belaka ni as atherosclerosis! yg sebenanrnya dah wujud sejak kecil
w0ooooooooo, 0.O!! takutnye.. boleh kena heart attack, infarction etc etc..

faktor saranan mama, modul CVS dan berat badan yg naik masa balik msia akibat evakuasi..
saya semakin bersemangat untuk mengambil beberapa langkah yg sy kategori kan sihat dan orang lain kategorikan sebagai diet :D
dah banyak kali orang pesan, ape salahnya belanja banyak untuk pencegahan daripada menanggung kos yang lebih byk bile dah dpt penyakit tu kan :)

saya dan pikah, ex roomate, mula membeli belah di fathalla.. kosnye agak tinggi, no wonder duet berkurang bulan ni ;p

1. green tea
-yang saya pasti, dr sibuk cakap "anti oxidant, anti oxidant"
siap bagi kami sample untuk cuba dulu :D

2. brown sugar..
-sebenarnya gula perang ni xde la beza sgt dgn gula putih tu..
cuma drpd apa yg sy google, kalorinye kurang sedikit.. sikit je pun =.="
tapi beza yg sikit tu lama2 jadi banyak ! hahaha

3. nuts
bab ni saya memang bersemangat..
sebab saya sangat suka makan kacang..
memang sangat berkalori.. tp dr dah pesan suruh makan 1 genggam je sehari.. :)
n ade kawan saya (andre, aku tahu kau x baca ni) sangat tak puas hati bila saya mengeluarkan duet untuk kacang yang mahal tu.. adeh~ dia ckp, "kenapa mesti kacang untuk *** genih ni?"

4. madu
saya cuba untuk makan madu setiap hari..
belum menjadi sekonsisten pikah nampaknya :D
tapi orang cakap minum dengan air suam..
(dah greentea nak minum, air madu nak minum, kembung lah nanti)


5. olive oil
ok, kalau minyak zaitun ni, saya belum cuba pun
pikah je yang dah try.. saya tak berani nak telan macam tu..
ape2 pun, saya nak cuba jugak suatu hari nanti sebab nanti jeles pikah kurus sorang2.. haha ;p

6. kurma dan kismis
yang ni mama ade sebut "tamar, tamar"
kena amalkan selain drpd bulan puasa :)


7. garlic
mama siap bagi garlic crusher kat kami.. disuruhnya makan garlic raw macam tu.. btw mama, saya dah ade supplement garlic untuk allergy saya :D
mak saya dah bagi 3 botol pil garlic ni untuk saya supress hypersensitivity reaction saya ni, cuma saya je kadang makan kadang tak.. hehe

dalam kiriman barang dr mama, kami juga ada dapat doa untuk diamalkan, memang bagus mama ni :D

and ada satu lagi makanan yang saya nak cuba try selain drpd olive oil, yang saya pernah try dulu tp x lama..

8.OAT !!
oh, tolonglah rasanya sangat tak sedap..
dulu saya minum dengan milo kot..
tp lama2 makin muak.. so dah stop..
bila tgk goodness of oat ni, rasa nak start semula lah :P

saya rasa nak combine je oat, madu, milo, kismis, etc etc dlm satu hidang.. ceh, berkhasiat gila kan menu saya :D

silalah doakan saya konsisten dalam amalan ni.. walaupun saya x pergi ke gym, tapi saya naik tangga 5 tingkat setiap hari :D

p/s: sy dah turun 2 kg hari tu.. tak tahu tu sebab angkat barang masa pindah 5 tingkat tingginya.. atau sebab pengamalan makanan ni.. sy rasa sebab angkat barang =.="
mungkin amalan ni belum menunjukkan hasil sebab sy pun x konsisten :D
atau mungkin penimbang tu yg rosak ? O.O

doakan saya istiqamah, jzkk, wassalam


4 comments:

Lula said...

amie, teruskn usaha! ni yg nak mkn oat byk2 ni, keinginan tu ade, tp rse cm malas je nk mkn sbb x sedap..hehe

a M i e said...

kan? memang x sedap :D

Anonymous said...

food is not enough for prevention..most important thing to keep your CVS alive, is EXERCISE...till you drown in your own sweat..

a M i e said...

will be inshaAllah lepas exam :)