April 7, 2010

ikhlas ?

bismillah...



ikhlas ?
ada apa dengan ikhlas?
kadang2 hati ini sering terfikir..

ikhlas ke hati ini berubah kerana Allah?
ikhlas ke aku buat amalan ni?
ikhlas ke aku belajar?
ikhlas ke aku berdakwah?
ikhlas ke semua yang aku buat kerana Allah ?
ikhlas ke aku????????????????????????????????????????

apa tujuan aku tutup aurat ni?
apa tujuan aku tulis blog ni?
apa tujuan aku bina ukhwah?
apa tujuan aku belajar?
apa tujuan aku hidup ni??!!

ikhlas ke hati kita?
ikhlas? betul ikhlas?
betul ni x terlintas sikit pun rase riak?
xde? betul?
cuba muhasabah sikit..
x takut ke ? Allah kan tahu semua..
xyah nak tipu..

Dari Abu Hurairah radhiyallahu anhu berkata Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda :

“Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada jasad-jasad kalilan dan tidak juga kepada rupa-rupa kalian akan tetapi Allah melihat kepada hati-hati kalian (dan amalan-amalan kalian)” (HR. Muslim)

so, macam mane?
Allah x suka orang yang riak..
buat amalan sebab orang, bukan sebab Dia..
Allah x suka orang yang berpura2..
amalan baik hanya apabila di depan orang lain..
siapa yang tntukan amalan kita diterima ke x?
Allah ke kawan2?

Biarlah buruk kat luar tp
cantik di dalam..
cantik hatinya..
cantik imannya..
ikhlas lillahi taala :)

so amie, cuba muhasabah diri tu sikit!
ikhlas ke tidak?
xkan nak biar amalan kau sia2 je?
smbhyg tonggang tonggek x dapat ape2..
nak ke?
puasa tapi cuma dapat lapar dan dahaga?
berbaloi ke?

macam mane nak ikhlas?
ikhlas tu kena pupuk..
mula2 memang terpaksa..
tp alah bisa, tegal biasa...
teringat kawan sekolah dulu..

"amie, dulu aku ingat lagi kau pakse2 suruh pkai stokin..
punye la aku benci gile..
tapi lame2 bile dah terbiase, aku rase x selesa pulak bila x pakai stokin"

alhamdulillah...
tapi...
bila aku nak rase macam tu?
risau bila solat bukan di awal waktu...
rase x senang duduk bila x pegang quran..
x sedap hati bila x solat sunat..
rase jauh bila x bangun qiam...
bila? bila amie?
nak tunggu kau dah tua ke amie?
ntah2 x sempat nak tua...

bongkaknye hamba ini..
sering lalai..
aku perlukan sahabat yang memanduku ke arah Ilahi..
hadirlah kamu semua sebagai pendorongku ke arah Allah..
jangan kau tinggalkan aku sesat..
kelak akan ku tarik kau masuk neraka sama2 aku..
sebab dulu kau x hiraukan aku...

ya Allah, ikhlaskan hati2 kami untukMu..
sesungguhnya Engkau yang memegang hati2 kami ini ...
bantulah kami..
agar mampu berpegang pada janji2ku pada Mu..
agar ikhlas beribadat keranaMu..
agar ikhlas hidup di dunia akhirat sebagai hambaMu..

“ Jangan Ya Allah.. Kau palingkan hati kami setelah Kau beri hidayah kepada kami. Tetapkanlah hati kami untuk terus menerus membela agamaMu. Jangan Kau biarkan nasib kami ditentukan oleh diri kami sendiri walau sekadar sekelip mata atau kadar yang lebih cepat daripada itu…………….”

kawan, jom sama2 muhasabah dan saling mengingatkan :)
ingatkan ku andai ku lalai...
bantu aku untuk ku hampir padaNya...


2 comments:

Naqıyan Anıs said...

fine aa. yang ni xserabut la kan. mabruk!

a M i e said...

huh?
x serabut?