April 23, 2010

sayang kamu ♥

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, terbuka juga hati untuk menulis blog untuk sekian lama menyepi..

Xde la lama rasanye.. tp sebab kekangan masa kerana exam dan factor intrnet yg amat tidak memuaskan serta malas yang tiba2 menyerang diri ini, post slalu ditaip separuh jalan sahaje.. tiap kali idea datang, time tu la ade perkara yg tidak mengizinkan.. betullah, kita hanya merancang tapi Allah yg menentukan J

Hari tu, ade giliran sahabat saya bagi tzkirah dalam lecture hall, dy tnye pndapat sy tntg tjuk tzkrhnye..

Oleh sebab sy belum menzahirkan idea ni, sy pun bg la dy idea tu dgn harapan semua yg saya nak ckp kat blog ni dy dah smpaikn dlu.. tp nak jugak wat post ni sbab ade lg mnde lain yg sy nak cerita..

Kali ni saya nak ulas semula kata2 sahabat saya tu.. jeng3.

Tajuk : sayang

Oleh : dr amie jalil :D

Saya sayang kawan saya yg bernama A.. saya sayang dia sangat2.. hari tu kami bertekak sebab berebut kerusi kat depan dlm lecture hall..

Amie: nak duduk sini..

X : erm.. xtaw la ade org ke x..

Amie : A, nak duk seblah kau..

A : owh, ni tmpt untuk B.

Amie : owh, fine la korg. Sume tmpt ade org duduk… aku duk sni la..(tmpt sblh X td)

A serba salah pulak.. padahal sy merajuk main2 je.. T.T

A : amie, meh la duk sini, biar B duk sebelah sane sikit..

Amie : xpe, aku duk sni je..

A : jom la!

Amie: aku ckap xpe, xpe la..

A : SINI LA!!!!!

Amie : suke hati aku la nak duduk sini !!

X smpai seminit, air mata saya mengalir dek ditengking A.. siyes sedih.. org keliling dah kecoh tgk sy menangis.. A tgk saye nangis, A pun berpaling dr saya dan menangis..

Alamak, 22 nangis pulak! Hahaaaa…

Org sume dah pelik2.. x lame kemudian sy pegi jmpe dy, duk sebelah A..

Amie: A, sori.. aku bukan sedih sebab x dpt tmpat duduk ni.. aku sedih sebab kau tengking aku td..

A : aku xde niat pun nak tengking kau.. aku tkut kau marah kat aku sbb x bg tmpt duduk..

Amie : siyes aku x marah pun x dpt tmpt duduk tu.. aku sedih kau tengking sbb aku tgh berusaha xnak bagi org sakit hati dgn aku.. tu yang aku sedih sngat bila kau tengking aku.. aku xnak kau marah kat aku.. sori..

A: aku pun mintak maaf.. aku x tgking, aku pun tkut kau marah..

p/s : A, saya sayang kamu J


ni baru kawan, belum ibu yg merajuk dengan kita.. belum pacar yang merajuk atau marah, gerenti menangis2 melutut minta maaf, mesti sanggup buat apa saja nak mendapat maaf si dia..


kalau dah sayang,

mesti x sanggup nak kecewakan si dia kan..

mesti xnak buat si dia sedih atau marah dengan kita..

mesti berusaha bersungguh2 nak menyenangkannya..

mesti rela renang lautan api walaupun mustahil.. hiperbola sungguh!


Kalau dah cinta,

Mesti dah x kisahkan dunia ni lagi..

Mesti dah x kisah ape org nak cakap..

Mesti dah x kisah nak langgar batas agama..

Yg penting hati dan perasaan si dia..


Cuba kta fikir, sejauh mana cinta dan sayang kita pd Allah?

Pernahkah kta terus bertaubat bila buat dosa?

Kadang2 xde pun sekelumit rasa bersalah atas dosa yg dibuat..

Mana pergi sayang kita pada Allah?

Mana hilang cinta kita pada Allah?


Hati sedih mengecewakan manusia, tapi mengapa tidak sedih mengecewakan Allah ?

Bermati2an memohon maaf dr kekasih, tapi mengapa sombong untuk memohon maghfirahNya?

Jiwa gusar kekasih tidak memaafkan kta, tapi mengapa tidak resah Allah x maafkan kita ?

Sebab pintu taubat masih terbuka sehingga kiamat? Begitu?

Sebab Allah maha pengampun, jadi? Boleh taubat bila2 je?

Jahilnya akal ini, sombongnye hati ini, hinanya hamba ini..

Orang kata, x sedar dek untung..


Mari muhasabah cinta kita pada Allah…

Sepantas mana bibir mengucap astaghfirullah,

Seikhlas mana diri memohon ampun,

Segundah mana hati tatkala diri melakukan dosa..

Sejauh mana pengorbanan kita demi hukum2 Allah..


Cuba fikir2kan..

Sesungguhnya Allah x pernah melupakan kita, kita aje yg lupa padaNya..

Ingatlah cinta Allah itulah segala2nya..

Dan untuk mendapatkan cintaNya, kita perlu cinta padaNya..


Bila dah susah baru tahu nak kembali padaNya..

Bila dilanda masalah baru tahu minta tolong Allah..

Even lepas breakup baru tahu ingat Allah!

“ ya Allah, sakitnya hati dikecewakan …”

“ ya Allah, smpai hati dia menduakan aku”

“ ya Allah, bantulah aku untuk melupakannya”

X sedarkah dalam kita melakukan kemungkaran, Allah x tarik pun nikmatnya termasuklah udara yng kita hirup ni..

X sedarkah betapa pengasihnya Allah?

Bongkaknya manusia, senang sungguh kita ditewaskan syaitan…


Memetik kata2 seorang senior

“ it’s easier to please Allah than to please people, which one would u choose?”

Mudah je jawapannya, memang ada orang sukakan adventure..

Tapi masing2 boleh fikir jawapan yang terbaik..

Cuma hati ni terlalu bongkak untuk mengiyakan jawapan akal yang waras..

Bak kata sahabatku,

“ kenapa hati yang selalu menang padahal terang2 akal yang patut menang?

Bukan selalu akal menang kan?”


Peringatan untuk diri sendri dan sahabat handai..

Ingatkanku tatkala aku lalai, tegurku di kala aku silap..



Ya Allah, semaikanlah cinta kami terhadapMu, suburkanlah sayang kami terhadap agamaMu..

Sesungguhnya engkau yang berkuasa memegang hati2 kami.. amin ya Rabb…

2 comments:

Anonymous said...

nice... (wanita mmg lmbut kan..?)
tak salah klau saling mnyayangi kerana Allah..
gunakan prsahabatan dgn sebaiknya.. peace

a M i e said...

ye..
betul tu.. tapi cinta kepada Allah perlu melebihi segalanya..
insyaAllah, syukran jazilan :)