March 27, 2010

b.e.n.c.i !!!

aku benci dia.. aku tak suka tengok & layan dia..
anak manja! ingat semua orang nak ikut cakap dia?
sikit-sikit merajuk.. bajet orang kesah la?

dah la satu dorm ngan aku..
penat la aku nak layan kepala kau..

aku memang x suka nurul..
sinisku tersenyum tatkala terkenang peristiwa aku mengenakannya..
teringat aku pernah menyorokkan kunci lockernya..
gembira aku melihatnya menangis..
padan muka kau.. sape suruh manja sangat..
kunci hilang pun nak nangis..
....................................................................................................................................................................

malam tu, ketika nurul ke tandas, aku dan ika mencuri jam dan kuncinya..
sengaja kami kenakannya..
bukan mencuri, sebab kami pulangkan semula..
cuma bukan pada tempat asalnya..
sengaja kami letak jamnya di dalam lipatan telekungnya di surau...
supaya dia tau ade orang kenakannya..
atau mungkin nak buat dia tercari2 kuncinya pula..
kunci locker nurul kami sorokkan dalam beg dia.
dekat compartment ntuk letak botol air tu..

setelah habis prep, di dorm..
aku lihat dia menceritakan alkisah dia kehilangan kunci locker..
means nurul tiade baju ntuk dipakai esok ke kelas...
setelah lites off, seorang warden datang..
"siti, tolong pinjamkan baju sekolah awk dekat nurul.. kesian dia kunci hilang"
warden minta senior meminjamkan baju kepadanya..
aku pula di satu sudut, mendengar dengan puas..

"hahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, rasakan! "

aku lena saja tidur ketika dia sedang sedih kehilangan kunci..

esok pagi, ketika nurul sedang bertugas menyapu dorm, aku mndekatinya...
"kau x jumpa lagi ke kunci kau?"
"belum"
"kau dah cari kat semua tempat?" aku berlagak prihatin..
"dah tapi x jumpa.."
"meh aku tolong cari kan" timbul rase simpati dalam diri aku..

aku sengaja terbalikkan beg sekolahnya.. " kcing..."
ni ha, ade je dalam beg kau ni.. dah jumpa dah kunci kau..
kau x cek betul2 kot..
nurul berterima kasih pada aku.. padahal aku yang sorokkan, mesti lah aku tau..

*****
sewaktu dah nak cuti raya..
nurul , aku mintak maaf, sebenarnya aku yang sorokkan kunci kau dulu
dulu aku x suka kau, sekarang aku dah suka kawan ngan kau..
nurul geram tapi terpaksa la maafkan aku..
terima kasih nurul :)

...................................................................................................................................................................

aku itu adalah saya semasa form 1..
ye, saya memang jahat..
jangan la nak cari pasal ngan saya..
jangan sampai saya buat something yang zalim.. kih2..

kini saya dan nurul berkawan rapat..
dan dia rindukan saya..
mungkin sebab saya rajin melayannya..
saya tahu abang2 dan parents nye jarang bawa nurul ke tmpat yg sy bawa.. haha
sama2 makan piza, sama2 on9 kat cc, sama2 beraya.. :)

maaf kawan, saya bukan kawan yang baik untuk awak..
saya harap awk betul2 boleh belajar hidup independant macam saya..
saya terima awak sebagai awak, tapi kalau berubah ke arah lebih baik, bukankah itu lebih bagus?
maybe kita berbeza, takpe..
mungkin kehadiran saya memang untuk melengkapkan hidup awk dalam ukhwah ini..

kalau dipanjangkan umur, kita hang out sama2 lg ok :)

kini saya menghadapi benda yang sama.
* susah nak menerima orang*

saya perlu terima ciptaan Allah ni..
Allah jadikan makhlukNya dengan adil..
masing2 dengan kelebihan dan kekurangan tersendiri..
tidak menerimanya bukankah kita menolak ciptaan Allah?
alhamdulillah, perangai manusia yang macam2 ini cuba saya telan..
menegur dengan harapan mereka berubah...

kawan : amie, aku susah lah nak terima dia lagi..
amie : tak baik, aku pernah rasa macam mana orang x suka kat kita, ape kita cakap dibuat x layan je..muka kita pun dia xnak pandang. xtaw la mane silapnye.. cuba kau letak diri kau kt tempat dy.. mesti sedih jugak..
kawan : ye la, nanti aku try..

hati ini perlu dipujuk untuk menerima dia..
dan perlu menegur dia supaya berubah..
kerana mungkin sikapnya juga mnjengkelkan orang lain..
tegurlah, atas dasar sayangkan sahabat :)
terima lah, agar kita dapat tarik dia sama2 ke arah yang lebih baik..

terfikir juga,
kita x suka orang, macamlah orang suka kita..

kenapa susah sangat nak terima kelemahan orang lain?
maksumkah kita? perfectionist?

biarlah amie, biar orang x suka pun, husnuzzon itulah yang terbaek :)

p/s: it's easier to please the Almighty than to please the people.. so, which one would u choose? (ayat abg akmal)
ada akal, fikir2kan lah :)

No comments: