March 23, 2010

s.a.y.a.n.g

bismillahirrahmanirrahim..

hati ini sayu..
sedih rasanya..
malam tadi menitik air mataku mengenangkan diri ini..
lalu, terus lena 7 jam...

sedihnya...
sedih bila mengenangkan orang yang terluka..
terluka akibat kata2 dan perlakuanku yang tajam ni..
terasa hati dengan ucapanku yang direct..

bukan niatku nak tegur direct tapi itulah caraku...
bukan niatku nak menyindirmu tapi itulah gurauanku..
maaf kawan...
aku akan cuba nak tutup mulut ni...
akan cuba nak cakap ape yang perlu je...
akan cuba untuk tidak mengambil kesah akan sekelilingku lagi...
akanku cuba sedaya upaya untuk tidak menyakiti kamu lagi...

maaf sahabat..
mungkin aku bukan sahabat yang baik untuk kamu..
tapi sedarlah aku juga punyai hati...
maaf kawan...

maaf semua...
andai mulut ini terlampau lancang,
andai diri ini terlampau jahat..
andai diri ini menyakiti kamu...

maaf seikhlas hati dari amie..
inginku temui seorang2 dari kamu untuk meluahkan rasa salah diri ini..
tapi ku tau, semua x sejahat itu ntuk melepaskan kembali kepadaku...
sekian kalinya, amie mintak maaf!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
seriously sorry for everything went wrong for u..

------------------------------------RENUNGAN------------------------------------------------

Dari Abu Hurairah radhiallahuanhu, sesungguhnya Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda: Siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir hendaklah dia berkata baik atau diam, siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir hendaklah dia menghormati tetangganya dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir maka hendaklah dia memuliakan tamunya (Riwayat Bukhori dan Muslim)

Dari Mu’az bin Jabal radhiallahuanhu dia berkata : Saya berkata : Ya Rasulullah, beritahukan saya tentang perbuatan yang dapat memasukkan saya ke dalam surga dan menjauhkan saya dari neraka, beliau bersabda: Engkau telah bertanya tentang sesuatu yang besar, dan perkara tersebut mudah bagi mereka yang dimudahkan Allah ta’ala, : Beribadah kepada Allah dan tidak menyekutukannya sedikitpun, menegakkan shalat, menunaikan zakat, puasa Ramadhan dan pergi haji. Kemudian beliau (Rasulullah shollallohu ‘alaihi wa sallam) bersabda: Maukah engkau aku beritahukan tentang pintu-pintu surga ?; Puasa adalah benteng, Sodaqoh akan mematikan (menghapus) kesalahan sebagaimana air mematikan api, dan shalatnya seseorang di tengah malam (qiyamullail), kemudian beliau membacakan ayat (yang artinya) : “ Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya….”. Kemudian beliau bersabda: Maukah kalian aku beritahukan pokok dari segala perkara, tiangnya dan puncaknya ?, aku menjawab : Mau ya Nabi Allah. Pokok perkara adalah Islam, tiangnya adalah shalat dan puncaknya adalah Jihad. Kemudian beliau bersabda : Maukah kalian aku beritahukan sesuatu (yang jika kalian laksanakan) kalian dapat memiliki semua itu ?, saya berkata : Mau ya Rasulullah. Maka Rasulullah memegang lisannya lalu bersabda: Jagalah ini (dari perkataan kotor/buruk). Saya berkata: Ya Nabi Allah, apakah kita akan dihukum juga atas apa yang kita bicarakan ?, beliau bersabda: Ah kamu ini, adakah yang menyebabkan seseorang terjungkel wajahnya di neraka –atau sabda beliau : diatas hidungnya- selain buah dari yang diucapkan oleh lisan-lisan mereka .

(Riwayat Turmuzi dan dia berkata: Haditsnya hasan shahih)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*** sayang amie...
tak sangka still ade yang sayang aku...
gembiranye kalau semua orang sayang kite...
indahnye kalau semua orang selesa ngan kite...

tapi aku ?
takpe lah kalau kamu x sayang saya...
saye dah sedar diri ni...
betullah cakap suha,
"bukanlah kawan baik kalau xnak terima keburukan kita untuk dapat yang terbaik dari kita"

saya akan cuba sayang semua..
oleh itu, saya akan cuba untuk tidak menyakiti orang yang saya sayang...
so, saya akan cuba untuk diam dan senyum..
amie, berubahlah...
jangan sampai ade hati yang terluka lagi dek lidahmu yang tajam tu...
yaAllah, bantulah amie...

orang cakap saya garang.. ye saye memang garang..
sebenarnye saye serius, so automatically jdik garang..
mintak maaf la kpade sesiapa yang terasa hati ...

p/s: semua x suke lecture hall baru.. saye pun x suke.. tp kena la bersyukur..
but we have our own rights.. hmm, camne ek.. kne la dtg awal nak rebut ilmu yg lbih bkualiti..

2 comments:

Fatin Nasuha bt Muhd Hatta said...

Amie,Nasuha ta terasa tw ape yang Amie ckp dulu,kau just menyampaikan je.and Nasuha bule terima ape yg Amie ckp :)

a M i e said...

tape2, pengajaran :)