February 6, 2015

Winter Break Final Year

Bismillah..

*                   *                   *

"Amie tak pergi mana-mana ke winter break ni?" - A

"Kak Amie dah tak pergi jalan oversea ke final year ni?" - B

"Mesti duit dalam bank amie dah berkepuk2 sebab dah 2,3 tahun tak pergi jalan" - C

"Amie, jom g carrefour." - D.
"Sorry weh aku xde duit ni" -aku.
selang beberapa minit,
"Amie, jom g food hunting kt cairo"-D.
"Sorry weh, aku xde duit ni. Kau ajak g carrefour pun aku xde duit, apetah lagi food hunting kt cairo haha"- aku.

"Amie, jom g turki"
"Amie, jom g bahriya"
"Amie, jom g hurghada"
"Amie, jom g kuar makan"
"aku xde duit laaaah"

hahaha, mesti semua orang pelik. mana lah pergi duit budak bernama amie jalil ni.
mana pergi tu biar aku je la yang tahu.

minta maaf hak-hak sahabat yang tak tertunai.


*                   *                   *

Tentang duit ni, aku memang malas nak explain kat orang kalau orang tanye berapa banyak duit ada dalam bank.

Kenapa? Sebab prioriti setiap orang tu berbeza-beza.

Ada orang even LE50 pun nak claim kalau buat kerja persatuan.
Ada kawan aku even fotostat kertas untuk program LE100 dia infaq terus.

Tak semua orang ada penggunaan duit yang sama :)
Ada yang bagi duit kt family kat Msia,
tapi ada juga yang dpt full scholar still minta duit kat parents.
Ada yang dah berkeluarga,
Ada yang habis duit sebab dia ada tanggung ubat sebab sakit.

Jadi, tak perlu expect orang ada pengurusan wang yang sama dengan kita :D

*                   *                   *

Alang2 bercerita bab duit ni, aku nak kongsikan satu pengalaman aku dulu sewaktu menjadi timbalan pengarah kursus pengurusan jenazah PCI sewaktu tgh 3rd yr.

Tengah meeting tu, bila dikira2 belanjawan tak cukup sebab kain kapan jauh lagi mahal drpd yang diexpect.

Kalau tak beli kain kapan, macam mana nak buat praktikal.

Waktu tu, ex-officio program is Biro Pembangunan Insan, Akram dan Adibah.

Runsing sangat, mana nak cari duit.

Lepas tu Akram bagi satu ayat," In sha Allah, jangan risau. Rezeki Allah tu akan datang dari arah yang kita tak sangka-sangka"

Aku teringat. Itu ayat seribu dinar.

وَمَن يَتَّقِ اللَّـهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا 
 Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah(dengan mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya), nescaya akan diberikannya kelapangan (jalan keluar dari segala perkara yang menyusahkannya).
وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ 
Dan diberikanya rezeki yang tidak disangka-sangka.
  وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّـهِ فَهُوَ حَسْبُهُ
Dan (ingatlah), sesiapa yang bertawakal (berserah diri bulat-bulat) kepada Allah, maka dicukupkan baginya (keperluan untuk menolong dan menyelamatkannya).
إِنَّ اللَّـهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّـهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا 
Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala yang di kehendaki-Nya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu. 
- (Ayat 2 & 3 Surah At-Talaq) 
Betul janji Allah, rezeki tu akan datang dari arah yang kita x sangka2 pun sebenarnya.

Bila recall balik, aku x ingt dah dari mana dtg duit nak beli kain kapan tu.
Yang penting cukup duit dan alhamdulillah Allah datangkan rezeki tu bila kita betul-betul yakin yang Allah akan bantu kita :)



*                   *                   *

In case orang tanya aku nak guna duit kt mana,
jawapan aku is to buy international books and completekan instrument, gara2 dibasuh Dr Osama.
Kalau kira2 boleh cecah LE1000 jugak tu hehe

Sekian.

Jemput dengar nasyid throwback ni :)

No comments: