November 26, 2011

maa

bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah, alhamdulillah, dah selesai exam MCQ endocrine..
sungguh, rasa lain mnjawab kali ini..
mungkin sebab dah lama rasanya tak exam.
and exam kali ni case-based.. means kalau x dpt diagnose tu, habis laaa~
apa2 pun, bertawakallah kita ya setelah berusaha :)
cuma sakit hati melihat kawan2 arab saudi yg meniru depan mata terang tang-tang..
rasa nak marah dia depan2 tu jee... huish
lecturer dah marah pun buat tak tahu je..
agaknya tak rasa bersalah ke meniru tu? huhuu
semoga Allah beri hidayah pd mereka..

malam tadi kami serumah tgk cerita sama2..
teringat dulu kami selalu sama2 tgk cerita kekasihku seru, pastu menjerit ramai2, menyorok blkg bantal ramai2.. smpikan internet kami pun kami namakan adamaya sbb dulu duk tgk adamaya.. haha
kalau masing2 dah bawa haluan masing-masing, mesti dah tak dpt nak buat camni lagi kan :D
yup, sy nak recommen cerita taare zameen par kt semua..
saya nak sgt semua org tgk cerita ni, supaya semua boleh terima wujudnya manusia dyslexia..
agar semua dapat layan kanak-kanak dgn sebaik-baiknya..
wah, rasa nak jaga anak elok2, baik2, nak asuh baik2 :D heeeeeee~



pg ni pulak tgk cerita yg kawan sy suruh tgk, tajuknya senyawa..
scary dan psycho gila cerita ni..
pasal org yang tak boleh mengandung dan akhirnya rela dimadukan..
byk pngjrn yg boleh dpt drpd cerita tu..
semuanya berbalik pd keredhaan menerima ketentuan Tuhan..
apa2 pun klau x faham agama memang susah laa..

bila tgk cerita2 poligami ni, mmg terasa juga hati..
agaknya kalau ditakdirkan tak boleh mengandung, snggup ke nak bermadu?
atau ditakdirkan sahabat baik kite tak bertemu jodh, snggup ke nak berkongsi kasih suami dengannya?
yup, dulu saya konfiden menjawab soalan cikgu..
teringat cikgu halijah tanya dalam kelas, "agaknya siapa yg sanggup dimadukan"
dengan yakin sy mengangkat tangan, cikgu pun terkejut sbb sy sanggup
tapi setelah melalui banyak pengalaman hidup, lama-lama terkikis juga keyakinan sy itu..
bukanlah bermakna saya menolak mentah-mentah poligami..
cuma sy sering mengharapkan, andai dia tahu keperitan saya berkongsi kasih sayang dengan org lain, sy harap dia tak menambah lagi kekurangan kasih sayang yang sedia saya alami..
walau apa pun, semuanya di tangan Allah, andai itu ditakdirkan untuk saya, mungkin ada hikmahnya itu..

bercerita tentang kasih sayang, memang hidup ini memerlukan kepada kasih dan sayang..
boleh ke saya nak mengaku saya mendapat kurang kasih sayang? boleh ke?
mungkin sbb dari kecil saya dah hidup berjauhan dengan keluarga..
masuk asrama sejak form 1, mak ayah jarang menjenguk di hujung minggu..
ulang alik ke asrama dengan bas, report card pun kawan mak yg amekkan..
even time dapat anugerah graduasi pun hampir2 mak ayah x dpt datang, tumpah lg air mata ni..
sedangkan adik beradik lain, senang je org nak menjenguk dan menjemput.. mungkin faktor lokasi yg menghalang.. sekolah jauh drpd org lain...

nak2 lepas spm, kena campak masuk plkn, kat rompin pahang..
yup, sgt jauh dr rumah..
tp sekurang2nya, pernah juga mak ayah datang melawat.. tu pun lg 2 minggu nak habis plkn.. haha
agaknya saya memang ditakdirkan oleh Allah untuk menjadi anak yang kuat dan tabah :)

tak lama lepas plkn, dpt prep dekat kuantan.. syukur ada sedara mara kat sana, dapatlah menumpang kasih sayang dgn org lain.. dan family pun rajin melawat kt sana, ade la 2 kali kot dlm masa 3 bulan tu :D

dan kini, saya dah kat egypt.. jeles tgk adik akak selalu sgt balik rumah..
jelesnya... xpe lah, mungkin kekangan masa dan jarak ni menjadikan sy lebih menghargai org di sekeliling saya.. buat sy lebih menghargai waktu2 yang ada di rumah, untuk memberikan yg terbaik buat keluarga..
tiap kali mengadu, akak sy akan ckp, "takpe, awak kan tough" huh~ tough lah sgt.. homesick!

bila rasa masa yg diluang untuk keluarga sangat sikit, dan memikirkan mak yang sangat tabah, kadang2 sy rasa tak sanggup nak tinggalkan mak sendirian..
kalau sy nak kahwin, boleh tak saya nak kahwin dengan org2 yang dekat je? senang sy nak jenguk2 mak, tak pun duduk dengan mak ke? boleh tak? huuu~
kalau dekat nak ulang alik balik rumah mak mertua pun dekat.. haha
semoga Allah jodohkan sy dengan lelaki yang faham erti berkongsi kasih syg yg saya dan keluarga saya alami..

anyway, selamat belajar genitourinary.. tolong, sy segan!

p/s: lagu ni x wujud zaman sy masuk hostel, tp sy tetap nak dedicate lagu ni kt mak, even mak x bukak blog amie.. i love you mak! :)



p/p/s : ada kawan cakap, " dulu kau yg beria sgt nak kawen!" hmm, bukan aku taknak, tp dah jodoh tak panjang.. kau tahu ke betapa perit rasanya putus tunang? perlu ke nak ungkit keexcited-an aku dulu, mengingatkan balik aku pd sejarah lama ? :( *takpe lah kawan, sy tahu awak tak niat nak kecilkn hati sy...

4 comments:

Izyan Hanis said...

oh org arab meniru
kami (section 7) dah biasa tengok

kadang kadang stress sebab diorg gado dgn prof bila prof marah diorg meniru
xleh nak fokus jwb soklan :S


oh, amie penah tunang ke?
xtaw pun
btw sorry to bring it up back
tapi SMILE babe :D

a M i e said...

well, that's how i learnt the meaning of life :)

humaira said...

Allah uji amie sedemikian sebab Allah sayang kat amie... Allah uji hamba-hambaNya untuk menunjukkan kasih sayangNya sebab disebalik ujian itu terselit hikmah yang Allah nak bagi kat hamba-hambaNya...siapa tak nak kasih sayang Allah itu...:)

tanpa kisah silam yang berlaku untuk mengajar, takkan ada "amie" yang sekarang... betul tak?

kucIngbUnge said...

salam.
amie,semoga Allah berikan awk kekuatan..:)

akak pun penah rase mcm kekurangan kasih syg tyme skola jauh2 dulu..hihi
yet,bile akak tengok ade kawan2 akak yg yatim dr kecik2,i feel grateful to Allah sbb at least wlpn x selalu dpt bersame family kat rumah,kite still bleh contact diorg n talk to them,kan?huhu

be strong,kayh,dear!
n grab the genitourinary topic well!!inshaAllah..;)

Rabbina ma3aki~