July 29, 2010

i am all alone :(

bismillahirrahmanirrahim...

ALONE (definition from sage's english dictionary n thesaurus)

: without any others being included or involved
: isolated from others
: exclusive of anyone else


tadi terbaca blog kawan..
macam mana rasenye bila kite berseorangan ??

teringat pula saya apa yang pernah saya lalui dulu..
5 situasi yang sama, cume penghayatan cerita yang berbeza :)

* * * * *

cerita pertama, aku x tahu aku berapa tahun mase tu..
apa yg bakal aku tulis ni diceritakan oleh pkcik aku..

yg aku tahu, kjadian berlaku di Hock Hai Muar..
kat department pakaian budak2...
myb mase tu aku rendah sgt kot..
so aku boleh lost dlm susunan almari2 baju..

pakcik aku ckp, dorg cari aku..
alek2 dengar announcement ade kanak2 cina kehilangan ibu bapanya..

pak cik dtg kaunter, dy ckp aku boleh goyang2 kaki duduk atas kaunter
*x sedar diri tu lost! hahhaha

pengajaran cerita ni : aku sendiri pun x tahu yang aku dah hilang.. tq acik syed!

* * * * *

kejadian kedua ni berlaku semasa aku berumur 4/5 tahun....
mase ni aku di perth melawat family adik bapak aku...
aku duduk dengan ayah dalam van pakcik kami...
pakcik bawa kami ke mall yang agak besar...
aku x sempat nak tutup pintu, pakcik aku dah kunci pintu...
aku diamkan je... even aku rase pun tu x berkunci pun..(rasenye la, x ingt)

kami terus masuk dalam mall..
kami jalan2, kami ade lalu sebuah kedai elektrik...
mata ku tertumpu pada satu skrin tv yg besar..
ade match bola sepak dlm tv...
aku pun alik tgk org main bola...
bila aku pusing blkg, kiri dan kanan, semua org dah takde..
aku keluar dr kedai, aku naek turun escalator..
ku cari2 mereka namun x kutemui...
mat2 saleh pun pandang pelik dkt aku..
sbb ade budak foreigner jalan sorg2.. x ke pelik tu?

"jangan nangis amie, nanti dorg kerumun!"
aku pun mengkonfidenkan diri keluar dr mall tu..
aku ingt lg aku kluar ikut pntu glass automatik tu..

aku dgn komfemnye pegi kt tmpt parkg van pkcik aku..
aku masuk ikut pintu yg x terkunci td..
aku pegi tmpt dduk blkg skali..
aku menyorok bwah kerusi..
sebab aku tkut aku tersalah naik van...

setelah berpanasan 2,3 jam dalam van..
pak cik aku pun masuk, aku pun munculkn diri..
akhirnya, berjumpa kembali family aku...

pengajaran cerita : nasib baik van betul.. kalau dulu salah van, mesti dah xde kt sni skrg!

* * * * *

cerite ke3 ni aku x ingt sgt,, dlm umo 6 tahun kot
yang penting kt bukit tinggi resort, ade family day..
aku x tahu mcm mane boleh lost..
yg aku ingt, mcm biase aku pergi tmpt parking..
kononye aku nak menyorok dlm kerete..
alamak, kerete kunci pulak..
aku pun duduk je la mencangkung tepi kereta tu..
x lame kemudian mak. along n sheila dtg..
terus ajak p amek hadiah sukaneka yg dorg menang..

pengajaran : apekah?

* * * * *

cerite ke 4, aku ingt! time ni after spm...
masa tu kt KL! dengan keyra n athirah..
mase tu janji ngan sheila nak jumpe sheila kt KL sentral..
aku nak p solat dulu.. aku sorg je plak boleh solat mase tu..
aku bg beg, duet n nset dekat sheila..
aku suh dy tggu aku solat..
lpas selesai solat, aku tgk dorg dah xde...
ku tunggu je dpn pintu musolla tu.. lame!
dorg x dtg..
aku round2 satu floor tu mncari dorg..
aku sehelai sepinggang je..
dorg xde.. aku rasa nak nanges je..
nak call pun duet xde..
xkan aku nak menagih simpati kt stall2 tepi tuh..
aku nak report kt polis kt ctu pun x smpi hati sbb mnde ni kecik je sbnanye..
aku tunggu lg dpan musolla..

x lame kmudian sheila blari2 ke arah aku..
"sori2, sheila x perasan nset awak kt sheila.. sheila naek atas pegi beli dunkin donut"
aku terus menangis! geram!
kena tinggal macam tu je..
dah la xde pape!
"sheila sedar pun bila sheila call tp denga ringtone awk dlam beg"
haish, tu baru kat negara sendiri, dah cuak

pengajaran : rase nak nanges je tahu mase tu

* * * * *

cerita ke 5 ni berlaku bbrape bulan lalu di egypt..
mase tu nset mati, tp aku ade duet..
aku ada jnji dengan orang...
ade duet tp nset mati pun x guna..
xkan nak exchange nset dngan arab..
nak call pkai public phone x ingt lgsg no budak2 ni..
skrg duet dah xde mknanya..
aku trun tram kat gamaah..
aku tawakal je tunggu kt stu..
tunggu kawan2 yg aku jnji td..
doa je la byk2...
alhamdulillah, ade sorg dak medic mesir lalu kt ctu.. kelly!
ya Allah, bersyukurnye aku dy ade..
terus aku pinjam nset dia.. n buat jnji baru di tmpt baru...

pengajaran : Allah yang menentukan segala2nya..

* * * * *

benda ni dah banyak kali berlaku kat diri saya, cume penghayatn saya terhadap hikmah kejadian ini berlaku tu yang berbeza2... itu semua bukan nasib baik, itu ketentuan Allah :)
semua ada hikmahnya..

bila kita ditinggalkan keseorangan, bila kita hilang tmpt bergantung..
pada siapa yang kita akan mula2 minta tolong? Allah :)
kita semua tahu Allah penentu segalanya..
cuma malangnya, kita hanya ingat Allah hanya
tatkala diri ditimpa musibah..
tatkala diri punya masalah..
tatkala diri keseorangan..
mungkin anda bukan dlm golongan itu, alhamdulillah..

alangkah indahnya andai kta dapat mengingati Allah dlm setiap ketika..
susah mahupun senang..
bersyukur ketika mendapat rezeki
bukannya kufur nikmat
bersabar bila ditimpa musibah
bukannya merungut..

bersyukurlah tatkala kamu bersendirian
kerana pada waktu itu, kamu akan sedar betapa berharapnya kamu pada pertolonganNya..

contoh exam bukanlah contoh yang asing..
waktu tu hanya Allah yang mmpu tolong melainkan org yg mminta pertlgn syaitan..
tapi
cuba bayangkan kita terapung2 di tengah2 lautan hanya berpautkan sekeping papan..
masa tu, mesti kita dah harap2 dan doa2 byk..
doa ade bot lalu selamatkan kite ke
doa diselamatkan dari ikan jaws ke
memang fitrah manusia mengharapkan yang lebih berkuasa dari dirinya..

mungkin inilah hikmah dilakukan solat tahajjud ketika orang lain sedang tidur di waktu pagi..
untuk kita rasa kita rapat denganNya.. bila kita berseorangan :)


ayuh kembali padaNya..
ayuh nilai sejauh mana kebergantungan kita padaNya..

muhasabah diri tu amie! jangan pandai berkata2 saje!!!!

ya Allah, jangan Kau biarkan kami kufur dalam nikmatMu..
jangan Kau jauhkan hati kami daripadaMu ..

amie, lembutkan hati kamu tu..
kembalilah amie..
nanti mati pun sorg2 je dalam kubur!
perlu bertaubat cepat! nanti hati jadi gelap!


wassalam

p/s : nak melawat elly weekend ni.. nak kne revise subjects form 5!

2 comments:

Afif Fahim عفيف فهيم said...

alahai, sweet kiut miutnyer citer die ni...hahaha...kelakar jer...
alhamdulillah, wujud lg org nye kan...amie2...;)

a M i e said...

alhamdulillah..
ya Allah, nak sgt rasa lost tu!!