November 28, 2010

hipokrit kah aku?

bismillahirrahmanirrahim...

walaupun CNS banyak lagi x study, tp digagahi jugak jari ni nak menaip..

hari tu, hati ni benar2 tersentap...
macam2 dugaan menimpa diri..

dengan perangai kawan yang memang menduga
pentingkan diri macam duduk kt dunia ni sorang2 je...
datang pulak orang mengkritik diri ini hipokrit...

sedih memang sedih..
x pernah orang cakap, kutuk n kritik sy hipokrit depan2 macam dia..
sakit hati dengar !
sebab saya x kacau dia pun, kenapa dy kacau saya...

sy tahu x patut sy kluarkan status sy benci perangai kawan sy..
saya tahu sy bukannye seorg yg amat penyabar..
sy tahu sy silap..
tapi salah ke andai sy nak pujuk diri sendiri supaya bersabar?
sebab sy dah xde jalan penyelesaian lain dengan sikap manusia ni melainkan sabar..
x boleh ke sy keluarkan status untuk menyenangkan dan menenangkan perasaan mrah ni?
salah ke sy tulis "sabar adalah jalan keluar bagi orang yang tidak bisa menemukan jalan keluar" untuk diri saya yg x mampu nak marah org melainkan dengan sabar lepas sy ckp sy benci kt perangai org tu..
HIPOKRIT ke tu?
saya x faham.. serius x faham... :(

sentap jantung ...

tapi, terima kasih kawan...
terima kasih cakap sy hipokrit..

terima kasih buat sy berfikir niat asal sy buat setiap perkara dalam dunia ni..
terima kasih buat saya muhasabah amalan ni...

tapi awak tahu x, saya makin cuak nak berdakwah..
tiap kali saya nak keluarkan kata2 nasihat, mesti terbantut..
tiap kali nak tulis ayat quran n hadis, mesti fkir byk kali..
sebab sy takut sy hipokrit..

apa saya nak buat? saya xnak jadi hipokrit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
tolonglah, dia dah letak saya dalam situasi yg sy sendiri x tahu penyelesaiannya..
-dah ragu2 nak nasihat orang
-dah ragu2 nak tulis apa2 yg berunsur baik..

sy tahu Allah yg nilai setiap amalan kita, tapi kenapa ade manusia yang pandai2 nak judge orang lain?

p/s : jahat sangat ke saya ni? jahat sangat ke sampai x layak nak nasihat orang lain? teruk sangat ke sampai diri sendiri x boleh nak nasihat dan pujuk diri sendiri?

:: sy yg jari manis :( ::

:: ahli beit p open house ::

wassalam..

3 comments:

aynaalokman said...

orang yang ditegur sepatutnya tengok pada apa yang ditegur,bukan siapa yang menegur..
sabar amie,teruskan je klu nak berdakwah..:)

lianazulak said...

Di dalam surah al-Mulk, ALlah menyatakan bahawa Dia menciptakan hidup dan mati untuk menguji manusia siapakah di kalangan manusia paling baik amalnya. Dalam hidup manusia menghadapi pelbagai bentuk ujian sama ada dalam bentuk musibah/kesusahan dan juga ujian dalam bentuk kesenangan/kemewahan.
Seringkali apabila manusia diuji dengan musibah mereka keluh kesah dan merana. Tapi ketahuilah bahawa di sebalik musbah itu ada hikmah yang sangat besar.

Nabi bersabda :-إِنَّ عِظَمَ الْجَزَاءِ مع عِظَمِ الْبَلَاءِ وَإِنَّ اللَّهَ إذا أَحَبَّ قَوْمًا ابْتَلَاهُمْ فَمَنْ رضى فَلَهُ الرِّضَا وَمَنْ سَخِطَ فَلَهُ السَّخَطُErtinya : Sesungguhnya besarnya balasan baik adalah dengan besarnya ujian dan bala (tahap ganjaran adalah setimpal dengan tahap kesukaran mihna’), dan Allah s.w.t apabila kasihkan satu kaum lalu akan didatangkan baginya ujian, sesiapa yang mampu redha maka ia beroleh redha Allah dan barangsiapa yang engkar , maka akan beroleh azab Allah.” ( Riwayat At-Tirmizi, 4/601 ; Tuhfatul Ahwazi, 7/65 ; Albani : Hasan Sohih)Mukmin Tulen Sentiasa Tabah .Ciri seorang mukmin tulen sebagaimana kata Nabi s.a.w :-عَجَبًا لأَمْرِ الْمُؤْمِنِ إِنَّ أَمْرَهُ كُلَّهُ خَيْرٌ وَلَيْسَ ذَاكَ لِأَحَدٍ إِلَّا لِلْمُؤْمِنِ إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَكَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ وَإِنْ أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ صَبَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُErtinya : Amat dikagumi sifat orang mukmin, iaitu semua urusan yang menimpanya adalah baik, dan tidaklah seorang mukmin itu kecuali apabila di timpa kebaikan, ia bersyukur lalu menjadi kebaikan baginya; dan bila ditimpa musibha keburukan ia bersabar dan menjadi kebaikan baginya apabila ia ditimpa” ( Riwayat Muslim)

a M i e said...

syukran semua :)