May 20, 2010

suratan atau kebetulan?

assalamualaikum..

dulu, masa sekolah rendah dulu..
suka main ejek2 kawan suka budak ni..
suka sangat gosipkn kawan..
lagi2 kalau org yang kwan gossip tu memang orang yg betul2 kte admire..

dulu, masa dah besar sikit..
suka bila kita pakai baju sama kaler dengan orang yg kita minat..
lagi2, kalau baju yang betul2 masuk warnanya..
kenapa ?
sebab orang kawin pakai baju sedondon?

kenapa pasangan sekarang suka pakai baju same kaler?
konon sehati sejiwa?
sehati sejiwa ke kalau rancang?
plan nak pkai baju belang2?
plan nak pakai baju warna merah?
sehati sejiwa ke tu?

kadang2, gossip yang orang buat pun boleh menjadi kan?
kenapa eh?
sebab dia perasan org tu betul2 suka kat dia?
orang yang diejek atas benda yang memalukan pun...
lama2 menjadi...
ye saya pelik..

sekarang..
kenapa budak2 zaman sekarang, dah pandai nak pasang awek?
kenapa?
kenapa mak bapak zaman sekarang benarkan anak mereka bergaul bebas..
wahai ibu bapa, sayangilah anak2 kamu..
peliharalah mereka.. dan carikanlah jodoh yang baik buat mereka..

saya warning adik2 saya

amie : akim ade makwe ke kat skola?
akim : xde
amie : akim jangan nak ade makwe, kalau x, siap akim..

kesian kan adik saya..
saya sebenarnya nak jaga adik saya..
nak jaga dia elok2..
xnak dia terjebak dengan perkara yang sama berlaku pada saya..
kerana saya yang sekarang sedih..
sedih sebab x dapat tarbiah sejak kecil..

sejak kecil, smasa drjh 1, sy dah mula minatkan seorang budak ni..
begitulah dalam setiap tahun smpaikan drjh 6..
dek hidup tanpa tarbiah islamiah, begitu mudah bersilih ganti minat kat kwn2..
alhamdulillah, masa sekola rendah, malu masih ada..
perasaan hanya didiamkan..

tapi bila masuk sekolah menengah..
rasakan diri semakin membesar..
rasa diri ingin dimiliki dan memiliki..
akhirnya terjebak juga diri ku dalam kancah zina..
sedih mengenangkan rasa malu yang tidak cukup tebal dalam diri ini..

sekarang, saya sangat menyesal...
sedih dengan diri yang dulu..
sedih sebab dah mencemarkan hati ini..
sedih sebab otak yang pndai ini tidak mampu mengawal hati..
sedih pabila terkenang kisah lama..

ya Allah, gundahnya bila mengenangkan diriku yang tdak tahu malu dulu..
resah rasanya bila teringat dosa2 lama...
ya Allah, ku tahu Kau maha pengampun dan penerima taubat..
tapi...

tapi diri ini merasakan tidak layak untuk bertemu si dia yang baik..
walaupun diri ini sangat mengharapkan yang terbaik..
terbaik untuk diriku..
untuk memimpinku ke arah Mu...

rasa diri ini sangat kotor untuk mendapatkan yang bersih..
inferior rasanya bila tahu dengan mata kepala sendri, ada seorg lelaki bgtahu
" aku xnak la pmpuan yang dah kena tebuk tupai"

ok, hampa. kecewa.
rasa seperti tiada ruang kembali ..
rasa bagai tiada tempat di mata manusia..
untuk orang yg ingin bertaubat sepertiku...
orang dah pernah menyerahkan hati ini untuk org lain sbelum dia...
ye, saya sedar diri x layak untuk mendapatkan yang baik2..

takde orang yang suka pakai barang 2nd hand kan..
apatah lagi hati...
kerana itulah, saya masih menghrap agar
yang pertama itulah yang terakhir buat diri ini..

wahai kamu, saya betul2 inginkan kamu yang membawa saya dekat dengan Allah..
inginkan kamu yang akan didik keturunan kita dengan tarbiah islamiah..
berubah la kamu, kerana saya bimbang...
bimbang yang pertama bukanlah yang terakhir dalam hati ini..

semoga Allah menemukan saya dgn orang yang sanggup menerima sy seadanya..

ya Allah, ku tahu Kau sudah menetapkan yang terbaik untukku..
maka, kuatkan hati ini untuk tetap percaya padaMu..
tetapkan iman ini untuk terus berharap padaMu..
mungkin tiada si dia untuk aku.. tapi aku tahu Kau sentiasa ada untuk aku...

terima kasih untuk kamu2 yang pernah hadir dalam hati ini dulu..
maaf kerana hadir dan pergi begitu saja dalam hati2 kamu
akan ku sucikan hati ini untukNya dan untuk dia yang sememangnya untukku..

p/s: tiba2 rasa diri sangat jijik dan penuh dengan dosa.. T.T

jagelah adik2 kamu.. dan generasi kamu.. jika tidak kamu akan menyesal kelak sebagaimana saya menyesal...

wallahua'lam.. (ampuni diriku, ya Allah)

3 comments:

Meru said...

semoga brjaya..

a M i e said...

insya Allah :) tq

Anonymous said...

Allah masih sygkn kamu sbb bg peluang utk berubah..InsyA sama2 kt jaga adik2 kt..