February 22, 2010

kau ingat kau sorg je inferior?

bismillah..

mulai hari ini, saye berazam ntuk stay di library sejak jam 8 pg ntuk study.. hee~
sebabnye? sebab nye semua orang tahu!

ouh laptop!

tdo sebaek sje bukak buku~

sebab nanti tido je lebih, byk distractions lagi!
semoga berjaya ye amie :)

bibliotheca alex [ouh, lakonan saje! ]

tadi lepas habis kelas practical histo, sy dan A ke library..
sambil belajar, kami saling menyoal bile mase x faham...
ade soalan sy x dpt jawab, saye suruh A tnye orang laen, si C n D..
si C n D pun jawab same2 dgn menyalahkan ayat dalam modul yang sgt ringkas tu..
x kesah la pasal modul tu..

tibe2 A tnye saye, C n D dulu straight A ke spm?
sy, A, C dan D saling bergaduh pasal result spm..
x kesahlah berapa A pun ktrg dapat..
masalahnye sekarang : A rase inferior dgn orang laen..

so tibalah mase sy mnjadi kaunselor tak bertauliah ..hehe :)

A : aku rase aku x layak la amek medic ni..
amie : apsal pulak? ni kan rezeki Allah bagi kat kau..
A : aku rase aku x pndai mcm korang..
amie : ape yang kau inferior sangat dengan orang laen ?
A : orang lain faham banyak drpd aku.. kau pun..
amie : bile masenye aku faham byk? mane kau tau aku faham byk dr kau?
A : bestu dalam klas tu kau jwb byk betul dr aku..
amie : bile mase plak ni? ish, lecturer duk ulang mnde yg same je.. sbb tu bleh jwb..
A : tp aku rase aku mcm lmbat nak dpat ape yg lcturer bagi..
amie : x fokus ke?
A : fokus tp still x dpt..
amie : dy masuk pastu kuar balik eh?
A : x masuk pun, lalu je..
amie : ala, yang kau tanye aku tu, aku pun bace ulang2 ayat yang same nak fahamkan.. bukannye aku cepat faham.. kau je xtaw yang kau tnye aku tu LEPAS aku bce byk kali nak fahamkan..
A : aku byk lg x bace..
amie : aku pun byk lg x bace.. ade mase, usaha la.. dah tau inferior, bace lah buku..
A : tapi dulu kat skola x mcm ni. skrg rase mcm cuak gile kalau fail..
amie : aku pun cuak.. tp skrg kte kene usehe.. then baru tawakal.. kalau Allah still xnak bagi pass, tu Allah nak uji..
kejayaan tanpa usaha tu nasib baek je..
but kejayaan with usaha mesti puas hati..
n kegagalan even dah usaha tu mksudnye ujian, means usaha still x cukup..
maybe kurang usaha dgn Allah..
aku pun jeles dgn orang yg 'kurang baek' tp still excel dlm study..
A : BETUL !! ah, inferior gile ngan X! siap boleh study time tgk tv, time chat, time nyanyi..
amie : aku pun geram.. tp Allah kan maha adil.. maybe dy lebih kat bhgian ni, kurang bhgian tu.. same je ngan kte, myb lebih kt bhgian laen...
A : kalau tgk keadaan dy, bukanlah nak doakan dy lg rendah dr kte.. tp at least kte setaraf la dgn dy..( si A ni lg baek dr X)
amie : lgpun, myb Allah nak tnjuk mase laen.. nak bg ujian kat dy mase laen.. xyah la inferior, yang pnting usehe.. ade mase lg.. tp bgus la inferior, at least sdar diri jgn main2 dah..

kesian kawan saye.. oh kawan, bukan awk aje rase cmtu.. sy pun tp tu normal la bile dah duduk dengan sume orang yang pndai2 ni.. lgpun, medic ni x same ngan spm.. kalau nak compare result spm pun x boleh, sbb ade je yg score sbb rezeki je.. yang penting medic skrg... straight A1 time spm means nothing kalau just overconfident n x usaha nak tackle medic.. yang penting skali kena la usaha belajar n usaha dengan Allah supaya dikekalkan ingatan trhadap ilmu2 Nya... berdoa dgn yakin Allah akan bantu kte, insya Allah...
good luck untuk semua kawan2.. same2 belajar ye.. xmo la inferior2 lg.. yg penting, siapa berusaha pasti akan mndapat hasilnye :)

doakan kami supaya terus yakin :)

" ya Allah, aku berlindung kepadamu akibat daripada kejahatan yang terlanjur telah aku lakukan, amin~ "

wassalam

3 comments:

Anonymous said...

owh da ade blog da ea ko skunk...da bertamadun da ko...haha

_hafizie_

a M i e said...

haha..
ye2..
ape kaet tamadun dgn blog?

Naqıyan Anıs said...

mm,ada org yg maen2 pon bole score. kebiasaannya,mreka punya tggungjawab yg lebih besar dr kita. so,x sume org yg ada kelebihan tu,mreka dpt kelebihan cmtu jek. tp ada bnd laen yg dtugaskan sbg ujian kpd dia. sabarlah si A tu,usaha selagi terdaya. selagi diberi peluang oleh Allah. selagi diizinkan oleh Allah. insyaAllah bole nye.. gudluck2!! ;)